Varning för långt inlägg (riiiiktigt långt!!)


Nu har jag äntligen fått internet till min dator, jag och Alison lyckades inte (för hon gav mig fel lösenord) men sen kom pappa Thad hit och löste allt. Eller aa vi löste tillsammans eftersom allt på min dator är på svenska så fick jag stå och översätta allting hela tiden. Men bra teamwork där! ;)

Blir ett långt inlägg nu men hade ju en rätt händelserik dag i fredags! Kan ha vart en dom jobbigaste dagarna nånsin typ. Har nog aldrig kännt mig så liten på riktigt länge som när stora svarta polisen inte ville släppa in mig i landet..
Men allt började på Arlanda måste nog se ut som en terrorist. I första pipkontrollen efter att jag hade tvingat iväg mamma och pappa (ni stog säkert kvar och spana ändå) så pep jag rätt bra. Fick sätta upp fötterna på nån speciell apparat men dom litade ändå inte på det så va bara till att dra av sig så dom fick röntga mina skor. Vart godkänd och fick gå vidare. I passkontrollen som är en extra om man ska till USA så får jag världens skrattattack, ni som känner mig vet ju hur dom kan sluta. Ramla iaf inte ihop på golvet med tårarna sprutandes men va nog rätt nära. Han tyckte iaf inte att jag va speciellt lik mig på bilden vilket jag heller inte är. Men hans grimarser och kommentarer gjorde ju så jag höll på att bryta ihop ;) Men han släppte vidare mig.
Då måste man ännu en gång visa sitt boardingcard som gick jättebra. Bara det att efter det står en vakt som vinkar till sig mig och vipps så var det stickkontroll! Så av med jackan, visitering av mig och mitt handbaggage. Hon tyckte iaf att jag hade bra reflexer, ni vet dom som alla ni mobbar mig för, mohaha!!

På planet hade jag tur, va nästan fullt men sätet vid mig var ledigt. Va en skum person som satt vid fönstret, han satt lixom och pratade med sig själv hela tiden, vet inte om han försökte börja prata med mig men jag va inte precis fröken social vid den där tiden. Så jag drog ner mössan långt som bara den, kröp ihop med jackan på mig och luvan nerdragen och i med musik i öronen, så han fick allt fortsätta prata med sig själv ;)

Vart något knas på alranda. Va nån som skulle hämta några papper eller så som skulle va påskrivna och tog en timme (!!!!) på sig, satt vi vart rätt försenade. Men snäll kapten så istället för 9 timmar flög han på 8, så vart samma tid på planet ändå. Och jäklar vad med mat man fick då på planet, hela tiden kom dom med nya saker. Var faktiskt god mat dessutom, jag kan ju va rätt petig..

När det var dags för att landa trodde jag att jag skulle dö typ 100 gånger om. Först börjar piloten med att säga att vi måste cirkulera lite innan vi kan gå ner, så han drog fyra stora varv runt flygplatsen, sen va de ner upp ner upp hur många gånger som helst, kändes som om det inte var nån kontroll över planet. Sen när han gick ner ännu mer började planet åka fram och tillbaka åt sidorna hur mycket som helst, och när vi väl slog i marken vart det en massa studsar, jag har aldrig tyckt om att landa men det här va värre än vanligt!!

När man skulle knata genom security på Newark började alla problemen igen. Kände på mig från första början att jag valde fel bås. Gubben i båste mittemot såg så snäll ut, det gjorde inte den här! Han hade en massa frågor och gillade inte ett endaste av mina svar. Så han sa åt mig att följa med och tog med mig till ett rum där bakom där jag skulle sitta och vänta på att dom ropade upp mig. Va jag och ryssarna där inne typ. När det väl va min tur hade jag även där otur med vem jag fick. En svart man som såg måttligt road ut över att behöva sitta där. Han va sjukt nonchalant, började prata med sina kollegor, pratade lite i telefon, kollade internet och så samtidigt som jag bara fick stå och vänta på nästa fråga. Han trodde inte på nånting jag sa han heller och ville inte godkänna mig, men tillslut så gjorde han de riktigt motvilligt. Fick mig även en uppläxning i hur man pratar. Råkade säga "sorry what did you say?" när jag inte hörde. Men så pratar man inte till en polis!! Nej man måste säga pardon, eller excuse me! Så där lacka han väl ännu mer på mig.
När jag väl kom ut därifrån och skulle hämta min resväska, ja då va baggagebandet tomt!! Kom fram en kille till mig och frågade om jag kom från Stockholm för jag såg lite förvirrad ut. Så fråga han om jag hade en röd väska, för han hade ställt en där borta. Den hade åkt omkring jälv på bandet ett tag haha..
Sen skulle man till ett nytt ställe och lämna sin visumlapp, då fick jag gå till ett till ställe bara för att dom tog in mig först. Så då fick jag slänga upp alla väskor på en bänk så gick dom igenom ALLT. Och fick svara på ungefär samma frågor en gång till. Men han va iaf lite trevlig mot mig på slutet.

Vidare ut genom dörrarna för att få tag i en taxi. Fick en skum gubbe som sjöng lite psalmer i bilen, han körde även fel och vart irriterad för att jag inte hittade. Men tillslut satt mina skills inom South Orange kvar så kunde berätta vägen för honom.
Alison var som tur va hemma när jag kom, det kändes lite skönt. Så fick hälsa på alla djuren, välja sovrum och packa upp. Sen tyckte hon att jag skulle ta en liten powernap för jag såg väldigt trött ut, Mmm den lilla powernapen varade i över 13 timmar, jag hade inte hört nånting.
Men kan nog ha vart bra för min jetlag att få sova hela deras natt me.

På lördagen åkte jag med pappan och barnen till ett naturreservat där det finns en hundpark och lä deras hund springa av sig lite. Sen efter åkte vi till Maplewood och åt pizza :)
Hem och vila lite sen åkte jag och Alison först till ett mall för hon kände att hon behövde köpa en iphone. Så jag fick en timme att spana runt, alla märkesaffärer man kan tänka sig fanns där inne.
Sen vidare på bio, vi såg Black swan. Bra fast konstig film.
Efter det åkte vi vidare för lite vin och något att äta. Tycker det är helt sjukt att dom dricker och kör här. Men tydligen ligger gränsen på 0,8 för rattfylla här.
Vi va hemma runt elva och då kände jag mig riktigt sliten så jag sov gott inatt jag :)

Idag var jag ute på en promenad med Madelene. En svensk tjej som bor i South Orange. Visade sig att vi bara bor några gator ifrån varandra :) Måste lära mig att folket här inte är som svenskar, när jag gick ut genom ytterdörren idag stog det en granne på våran garageuppfart. Då har han gått in genom grindarna med. Han stog där med sin kaffekopp och cigg och kollade runt. Sen började han fråga om vi hade haft strömavbrott igårkväll för några som bode två gator bort hade haft det så han kollade bara lite sa han. Riktigt scary, håll dig till din egen tomt tänkte jag. Men fick säga att vi inte hade vart hemma så kunde inte svara på det, men trodde inte det hade vart nått. Då nöjde han sig och gick.

Jag och Alison hade genomgång på allt i huset idag, med larm och så. Eftersom jag ska va själv tills på söndag nu medans dom är i Florida :)
Sen var vi ute och körde, fasiken vad foten ville dra ner kopplingen hela tiden, men den pedalen fans ju inte :)Vi tog en sväng till Target, sen åkte vi och handla mat. Tankade lite, i New Jersey får man inte tanka bilen själv. Utan man vevar ner rutan säger vad man vill ha och ger dom en liten sak som registrerar också tankar dom bilen åt en. Rätt skönt enligt mig eftersom jag inte är nån fena på det där med att tanka ;)

Sen var Thad här och åt middag, hamburgare gjorde vi, yummie! :)


Imorrn ska jag och Madelene ta oss till nått mall och spana lite. Eftersom jag måste ut och gå med hunden flera gånger hinner vi inte åka in till New York som jag ville. Men ett mall hinns med, sen på kvällen tänkte vi göra tacos :) Alison tyckte det kunde va skönt för Madelene att komma bort från sitt hus så hon sa att hon är väldigt välkommen att laga och äta middag med mig istället, väldigt snällt!! :)


Nu var det där verkligen ett superlångt inlägg, som dom flesta säkert slutade att läsa redan efter några rader. Men nu kan ingen klaga på att jag inte har sagt vad som har hänt ;)
Dags att krypa ner under täcket nu, Zipper (katten) ligger redan och tar upp halva sängen så får krypa ner med han här. Mysigt med lite sällskap ;)

Godnatt på er alla där hemma!

Kommentarer
Postat av: carolina

Galen dag i fredags, skulle gett upp efter första jag haha:D ha det bäst!

2011-02-21 @ 10:17:33
Postat av: Jossan S

Jisses, vilken start på resan! Men du lyckades nog charma upp dem i brygga :D Kul att läsa om hur du har det och jag är riktigt avis på dig, NJUT!! Käka lite jellybeans också och tänk på mig... ;) Ta hand om dig! :)

2011-02-21 @ 10:38:38
Postat av: elle

jaa shiit vilken början och vilkenn TUR du kom in. duktig kikka! men du har du inga bilder vill se hur du har det, låter ju riktigt kalasdunderbra nu iaf. och du vad är de för väder. inte -29 och massa snö som de var i lördags här. shiit då dog jag ett tag.

ta hand om dig. kraaamfest!

2011-02-21 @ 11:56:47
URL: http://elinelleh.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag läste heeeeeeela vägen! :) hoppas du har det kanon bra och tur att du fick komma in! :) kram

2011-02-21 @ 18:18:50
Postat av: Mamma

Hej, härligt att höra av dig. Tänk, där släpper man av dig på Arlanda och är lugn och trygg när du gått igenom säkerhetskontrollen ( klart vi kikade tills du var igenom) och så händer så mycket sedan. Trodde att allt var klart efter säkerhetskontrollen. Verkar som om du kommit snabbt på plats efter att du fått vila ut. Måste vara skönt och komma till en miljö och personer som man känner igen. Hur tar barnen det att du kommit? Har Kattie haft sitt kalas, var du med på det ? Eller det kanske pågick medan du sov?.

Kul att redan träffat på Madelene.

Skriv mycket, gör inget att det är långt. Vi orkar med att läsa det.

Kram.

Mamma

2011-02-21 @ 20:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0